Tips som underlättar däckbytet
Författare:
Motonet-teamet
Publicerad: 2023-10-10.
(Uppdaterad 2024-11-20)
Att byta däck är en välbekant vår- och höstsyssla för bilister. Det går snabbt och enkelt när man har rätt verktyg och grunderna under kontroll. Här kommer några tips för att underlätta och möjliggöra ett lyckat däckbyte.
När ska däcken bytas?
Mellan den 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Dubbdäck får inte användas under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
Lyft av bilen och borttagning av däck
Börja däckbytet med att kontrollera att bilen inte kan röra sig framåt eller bakåt när du lyfter den med hjälp av domkraften. Välj en lyftpunkt på karossen enligt biltillverkarens anvisningar. Lyft på fel ställe kan skada bilen och orsaka en olycka!
Val av domkraft
När du väljer domkraft ska du utgå ifrån domkraftens lyftområde och lyftkapacitet och säkerställa att de är tillräckliga för just ditt fordon. Till exempel är många laddhybrider och elbilar mycket låga och tunga, så domkraften måste kunna lyfta en stor last från en låg position för att du ska kunna byta däck på ett säkert sätt. Så i princip är en stor och robust domkraft alltid ett säkert val!
I Motonets breda sortiment finns domkrafter som passar alla fordon. Vi har även däck-, och momentnycklar, mutterdragare, kompressorer, aluminiumhjulshylsor och andra tillbehör som kommer väl till pass när du ska göra ditt däckbyte.
Glöm inte kontrollpunkterna vid däckbyte
Den viktigaste kontrollpunkten är bromsarna. Bromsskivor och bromsbelägg ska vara jämnt slitna och bromsskivan ska ha en rostfri glans vid bromsbelägget. Ojämnt slitage och rost är tecken på dåligt fungerande bromsar. Bromsskivan bör också kontrolleras för slitage några millimeter från kanten. Ett sådant slitage skulle kunna indikera att skivan har tunnats ut så mycket att den måste bytas ut.
Med ficklampans hjälp kan du se tjockleken på den återstående friktionsytan på bromsbeläggen. Några millimeters yta innebär att beläggen bör bytas ut i samband med nästa däckbyte. Inspektion av stötdämpare, kuggstång, styrleder, kulleder och drivaxeltätningar tar inte många sekunder, men kan spara hundratals kronor. Vägsalt och lerigt vatten förstör snabbt alla delar som exponeras under en trasig tätning. Det är också värt att kontrollera skicket på bromsslangar och rör vid samma tidpunkt.
Montering av däck
Vid montering av däcket behöver hjulnavet rengöras från rost. Rengöringen görs enkelt med en lämplig stålborste.
Det är en bra idé att applicera keramisk monteringspasta eller mutter- och bultharts på hjulbultarna eller muttrarna. Kopparpasta bör inte användas på lättmetallfälgar. På lättmetallfälgar behöver du dra åt skruvarna gradvis till rätt åtdragningsmoment.
Innan du sänker ner bilen ska du kontrollera hjullagren genom att försiktigt svänga på hjulet . Om du roterar lagren kommer det att kännas och höras om lagren börjar bli slitna. Som en sista sak bör du komma ihåg att använda rätt däcktryck och, när det gäller lättmetallfälgar, att efterdra bultarna efter cirka 100 kilometers körning.
Hjulbultar
Hos Motonet hittar du ett omfattande sortiment av tillbehör för däckmontering inklusive hjulbultar för alla bilar. Du hittar rätt hjulbultar till din bil genom att söka på din bils registreringsnummer här nedan.
Användning av momentnyckel
En momentnyckel är ett ovärderligt hjälpmedel för den som byter däck själv. Den hjälper dig att säkerställa att däckbultarna dras åt med rätt vridmoment. Det korrekta åtdragningsmomentet finns vanligtvis angivet i bilens instruktionsbok, eller så kan du fråga din återförsäljare eller märkesverkstad om det. Ett riktgivande referensvärde för korrekt åtdragningsmoment är vanligtvis 90-120 Nm, men du bör alltid kontrollera vad som gäller för just din bil.
Dra först åt däckens bultar försiktigt, t.ex. med en skiftnyckel. Ställ sedan in momentnyckeln på rätt åtdragningsmoment och gå igenom varje bult individuellt . På så sätt sitter däcken alltid säkert när du byter sommar- eller vinterdäck eller om du av någon annan anledning måste ta av och på däcken.
Glöm inte att efterdra däcken. Efter däckbyte och efter ca 100-200 km körning bör däcken efterspännas, dvs. bultarna bör kontrolleras så att de sitter kvar med rätt åtdragning. Föroreningar och sandpartiklar kan ha fastnat i fälgarna eller däcknavet vid bytet, och när de slipas bort kan det hända att bulten inte längre har den spänning som den är avsedd för.
Detta händer lättare med aluminiumfälgar, men även stålfälgar bör efterdras. Även detta görs enkelt med hjälp av en momentnyckel.
Tvätt av däck och fälgar
Däck och fälgar bör tvättas innan de läggs undan för säsongsförvaring. Vinterdäcken är lättare att montera på hösten om de är rena. På plåtfälgar påskyndar smuts att fälgen rostar. Om fälgarna är kraftigt rostiga är det lämpligt att måla dem med fälgfärg efter noggrann tvätt och rostborttagning. Smuts som samlats på fälgens insida kan orsaka däckvibrationer eftersom däcket inte längre är balanserat.
Hos Motonet hittar du ett stort utbud av fälgrengörare och andra rengöringsprodukter. Utforska vårt sortiment och hitta rengöringsprodukter för dina specifika behov.
Däckförvaring
Tänk på att för hög luftfuktighet eller solljus kan skada däcken när de förvaras. Det finns lätta och praktiska däckpåsar som du kan förvara dina sommar eller vinterdäck i. Olja eller andra kemikalier kan skada däcken under förvaringen, så det är viktigt att tvätta och skydda däcken före de läggs undan.
Kontroll av däckens skick
Däcken är de enda delarna på din bil som kommer i kontakt med vägen. Därför har däckens skick en betydande inverkan på körsäkerheten. Filmen nedan visar hur du snabbt och enkelt kan kontrollera skicket på dina däck.
Lagning av däck
Om det av någon anledning har uppstått ett hål i bildäcket kan det enkelt reparareras med hjälp av en reparationssats. Att laga ett litet hål är i regel enkelt att göra själv men större hål bör överlämnas åt en däckverkstad.