Byte av kedja och drev på motorcykel
Författare:
Motonet-teamet
Publicerad: 2023-07-18.
(Uppdaterad 2024-11-20)
Att byta ut kedjor och drev på motorcyklar är vanligtvis en ganska enkel procedur. Innan arbetet påbörjas, se till att du har alla nödvändiga delar, verktyg och tillbehör som du kan behöva.
Följande delar och tillbehör behöver du:
Kedja och drev som passar din motorcykel – du hittar dem lätt med hjälp av vår reservdelssökningsfunktion
Hylssats och momentnyckel
Kedjenycklar
Mutterdragare
Kedjebrytare och nitverktyg
Lagerfett och nitverktyg
Depåstöd om cykeln inte är utrustad med mittstöd
Kedjerengöringsmedel och trasor
Kedjespray
Det typiska bytesintervallet för kedjor och drev med regelbundet underhåll är ca 5 000–10 000 km för o-ringkedjor och ca 20 000–30 000 km för x-ringkedjor.
Behovet av att byta kedja och drev kan avgöras utifrån drevets skick. Om tänderna börjar böjas bör kedjan och dreven bytas ut. En sträckt kedja orsakar också ryckningar vid körning, vilket märks särskilt vid låga hastigheter. Upprepade behov av att spänna kedjan indikerar också behovet av att byta den. Fastnade länkar i kedjan indikerar att kedjan ska bytas.
Kom ihåg att alltid byta kedja och drev samtidigt, eftersom en ny kedja och slitna drev eller nya drev och en gammal kedja inte är ett långvarigt alternativ. Om du samtidigt ändrar utväxlingen t.ex. med ett större bakdrev, bör du observera att en kedja av standardlängd kanske inte räcker till.
Instruktioner för byte av kedja och drev
Instruktionerna nedan gäller för Suzuki GSX1400 och ska ses som ett exempel. Observera att det finns modellspecifika strukturella skillnader.
Ta först bort framdrevsskyddet och kopplingscylindern.
Ta bort hastighetsmätarsensorn.
Lossa muttern för det främre drevet, använd en mutterdragare vid behov.
Lossa muttrarna på bakhjulet, bromsa med bakbromsen för att hålla bakhjulet på plats.
Placera kedjebrytaren så att den är i 90 graders vinkel mot kedjan och skärhuvudet är mitt på kedjestiftet.
Kontrollera verktygets användarmanual för korrekta inställningar. Om du använder ett D.I.D-verktyg ska du använda position A för kedjekapning.
Skär av den gamla kedjan med hjälp av lämpliga kedjenycklar.
Anslut tillfälligt den nya och gamla kedjan med ett buntband och "dra" den nya kedjan på plats med hjälp av den gamla.
Dra den nya kedjan så långt att båda ändarna är halvvägs runt kedjehjulet – detta gör det enklare att installera kedjelåset.
Lägg rikligt med fett på kedjehylsorna. Lämpligt fett ingår vanligtvis i kedjeförpackningen.
Smörj det nya kedjelåset noggrant.
Smörj även in x-ringarna som går in i kedjelåset.
Montera kedjelåset på plats och sätt ett par x-ringar på låsstiften.
Sätt de återstående x-ringarna på kedjelåsets stift.
Använd ett nitverktyg för att montera kedjelåsets sidoplåt.
Vänd verktygets dorn åt andra hållet och placera en sidoplåtshållare på den, håll verktyget fortfarande i position A.
Dra åt bulten tills du känner ett tydligt motstånd. Dra inte åt för hårt.
Kontrollera att kedjelåsets sidoplåt är rak och att anslutningen inte är stel.
Kontrollera därefter att verktyget är korrekt inställt: D.I.D-verktygets position B används för nitning.
Nita fast ändarna på kedjelåset med hjälp av en kedjenyckel. Kontrollera att verktygets nithuvud är i mitten av kedjans stift och att verktyget är i 90 graders vinkel mot kedjan. Dra åt bulten tills du känner ett tydligt motstånd. Dra inte åt för hårt.
Kontrollera att nitningen är tillräckligt tät med hjälp av verktygets nitdorn. Om dornen vidrör sidoplåten är nitningen klar. Om inte, ska du fortsätta nita. Var noga med att nita fast båda ändarna av kedjestiftet. Kontrollera att anslutningen inte är stel.
Ta bort muttern på bakaxeln, dra ut bakaxeln och ta bort bakhjulet.
Du kan behöva knacka på axeln med en hammare. Håll t.ex. en träbit emellan för att undvika att skada axeln.
Ta bort det gamla främre drevet.
Montera ett nytt framdrev och applicera gänglåsning på drivaxelns gängor om det behövs.
Ta bort det gamla bakre drevet.
Kontrollera skicket på drevkassettens lager.
Kontrollera skicket på drevkassettens dämpare och bakhjulets lager.
Rengör kontaktytan på drevkassetten och bakhjulet.
Smörj bakaxeln.
Montera det nya bakre drevet på bakhjulet och montera sedan bakhjulet.
Kontrollera kedjespänningen och justera vid behov, dra åt bakaxelns mutter med en momentnyckel till det vridmoment som anges av tillverkaren.
Dra åt bakhjulets mutter till det vridmoment som anges av tillverkaren, bromsa med bakbromsen för att underlätta åtdragning av muttern.
Installera hastighetsmätarsensorn och installera sedan kopplingens arbetscylinder samt framdrevsskyddet.
Kontrollera alla skruvförband och kedjespänningen och justera vid behov.